De module bestaat uit drie lessen, waarvan les 2 in de bibliotheek plaatsvindt. Als alternatief kan les 2 ook een workshop fotobewerking/filmen met een vakdocent zijn. De projectopzet verandert dan, dit staat beschreven in de handleiding leerkrachten.
Digibord Les 1 wordt gegeven met behulp van het digibord. Via het startscherm klik je eenvoudig door de genummerde stappen. In les 2 en 3 is geen digibord nodig. Les 2 wordt gegeven in de bibliotheek en in les 3 gaan de leerlingen aan de slag met wat zij in les 1 geleerd hebben.
Les 1 In les 1 worden de leerlingen door het fictieve bureau Meestervervalsers uitgenodigd mee te doen aan vervalsingen, de dingen mooier maken dan ze in werkelijkheid zijn. Dit bureau draait overuren en vraagt de leerlingen om hulp bij hun werk. Vervolgens doen de leerlingen een proefopdracht met een fotobewerkingsprogramma om te laten zien of ze goed genoeg zijn om mee te doen. De leerlingen bepalen andersom de voorwaarden waaronder zij met de Meestervervalsers mee willen werken.
Les 2 In les 2 volgt het bezoek aan de bibliotheek. De bibliotheek ontvangt de leerlingen, die de collectie beoordelen op ‘vervalst' of ‘origineel'. Vervolgens introduceert de bibliotheek de hoofdopdracht: de gemeente waar de kinderen wonen wil meer toeristen trekken. Kunnen de leerlingen plaatselijke foto's zodanig bewerken dat toeristen nieuwsgierig worden en in grote getale op bezoek komen?
Les 3 In les 3 wordt de hoofdopdracht, het bewerken van foto's, op school uitgevoerd. De bibliotheek exposeert vervolgens het werk van de leerlingen. |